< Terug naar overzicht

Google My Business – Posts

Google My Business – Posts

Hanno-wybren Mook • 11 augustus 2017

Vandaag ondekte ik iets nieuws! Zoals ieder bedrijf Googlede ik vanmorgen onze bedrijfsnaam nog maar eens een keer. Nu weet ik dat Inesta vaak verward wordt met Andrés Iniesta, de voetballer van FC Barcelona. Ook op Google wordt dit altijd weer duidelijk als ik op Inesta zoek. Nu is dat natuurlijk niet mijn ontdekking van vandaag. Mijn ontdekking vandaag was dat je blogposts en andere interessante items van je website beter inzichtelijk kan maken via Google My Business.

Google My Business is een soort Gouden Gids 2.0, de bedrijven database van Google. Het is je vast wel eens gebeurd dat je naar een bedrijfswebsite wilt surfen maar per ongeluk, door een typo, op Google terecht komt. Vaak ben je dan in één klik op de plaats van bestemming want het bedrijf wordt als het goed is boven aan weergegeven; althans dat is het streven van de meeste bedrijven die ik ken. Zo zocht ik recent op Inesta en zag ik dat onze openingstijden niet weergegeven werden. Je zult begrijpen dat dit zo snel mogelijk moest veranderen en daarom logde ik in bij Google My Business om de benodigde aanpassingen door te voeren. Eenmaal ingelogd viel me een nieuwe feature op “Posts”. Zonder te aarzelen plaatste ik onze laatste blogpost, nieuwsgierig naar het resultaat. Hieronder mijn bevindingen:

Wat heb je nodig?

  • Een bedrijf dat geplaatst is op Google;
  • Een Google My Business account;
  • Een relevant nieuwsitem/ event/ product om te plaatsen.

Hoe plaats ik iets?

Eenvoudig: je kiest na het inloggen bij Google My Business voor “Posts” aan de rechterkant van de pagina.

Eigenlijk wijst zich vanaf hier alles van zelf. Je typt je korte bericht (100 tot 300 woorden) en kiest een geschikte afbeelding voor je post. Vervolgens kies je een geschikte doorverwijzing.

Daarna op ‘preview’ en ‘publiceer’ en je Google My Business Post staat direct weergegeven in jouw bedrijfsweergave op Google. Je relevante content kun je nu dus direct op Google plaatsen onder je bedrijfsprofiel. Dit ziet er niet alleen fraai uit maar draagt natuurlijk ook bij aan het bereik van je blogpost, event of product!

Uiteindelijk is het allemaal niet heel spannend maar zeker de moeite waard om elke vrijdag een relevant item te plaatsen op Google om zo jouw zoekresultaat te optimaliseren. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de resultaten die de posts gaan opleveren.

Doe er jullie voordeel mee.