Welke impact heeft ChatGPT op het aantal bezoekers van jouw website? Nu we allemaal massaal ChatGPT gebruiken, daalt het aantal zoekopdrachten via Google of andere zoekmachines. Je krijgt direct antwoord en hoeft vaak de originele website met het antwoord (als die er al is) niet meer te bezoeken. Toch geeft ChatGPT soms bronnen aan, en jouw website kan daar tussen staan. Helaas weten we niet hoe vaak dat gebeurt. Wat we wรฉl weten, is hoe vaak mensen een link naar jouw website hebben gebruikt.

Voor Google Analytics-gebruikers hebben we een tool gemaakt waarmee je direct inzicht krijgt in het aantal bezoekers van afgelopen jaar.

Referer en UTM


ChatGPT geeft op dit moment op twee verschillende manieren aan dat een klik naar jouw website via hen is gekomen, namelijk via de UTM-code en de referer. Wat we niet weten, is of ChatGPT deze informatie altijd meestuurt. Volgens ons eigen onderzoek lijkt het erop dat de referer altijd wordt meegestuurd, maar dat de UTM-code soms wel en soms niet wordt toegevoegd.

UTM


De UTM-code is de meest zichtbare manier. Via de URL wordt extra informatie meegestuurd, zoals: chatgpt.com. Dit is de minst betrouwbare manier om terug te vinden of je bezoekers hebt via ChatGPT. De UTM code wordt namelijk niet altijd mee gegeven.

Als de UTM wel wordt mee gegeven krijg je de volgende waardes:
source = chatgpt.com
medium = referal

Referer


De referer is een header die wordt meegestuurd met een HTTP-request. Deze bevat bijvoorbeeld de waarde chatgpt.com, zodat je weet dat de bezoeker via ChatGPT op jouw website is gekomen.

Gemakkelijk checken

We maken het je makkelijk. Via onze tool kan je meteen inzicht krijgen in hoeveel bezoekers je had via ChatGPT in het afgelopen jaar.