Zaraz fungeert, net als Google Tag Manager (GTM), als een third-party tool manager/tagbeheer. Het belangrijkste verschil tussen Zaraz en GTM is dat Zaraz de tags niet pas laadt nadat de pagina geladen is, maar deze direct inlaadt wanneer de pagina wordt opgevraagd.

CloudFlare Zaraz

CloudFlare Zaraz is net als Google Tag Manager een tag manager, wat inhoudt dat je viaย  Zaraz of GTM, een tool van een derde party in jouw website kan zetten.ย  Bijvoorbeeld: Google Analytics, Google Ads, Hotjar of Clarity.ย 

GTM laadt pas op het moment dat de website is ingeladen en laadt vervolgens pas alle andere scripts. Het gevolg is dat het vrij lang duurt voordat alle tags worden ingeladen. Doordat CloudFlare Zaraz de third party script laad bij het opvragen van de website wordt de website veel sneller. Zo is het ook mogelijk direct code of HTML toe te voegen aan je website via Zaraz.

Zaraz vs GTM

GTM is op het moment de defacto standaard voor tag management, marketeers weten precies hoe ze er mee moeten omgaan. Een groot nadeel is de manier dat GTM geladen wordt, eerst wordt de pagina geladen, dan de GTM tag en vervolgens alle andere tags zoals Google Analytics, Leadinfo e.d. Je zie vaak in Pagespeed Insight terug komen dat Google Tag Manager en Google Analytics voor performance problemen zorgen.

Zaraz werkt via het netwerk van CloudFlare wat betekent dat als direct werkt als je DNS via CloudFlare laat lopen (net zoals andere features full page caching, en WAF). Op het moment dat een pagina wordt aangevraagd gaat de aanvraag via CloudFlare naar jouw website, CloudFlare bewerkt de reactie met de tags die geladen moeten worden en stuurt die in รฉรฉn keer terug.

Zaraz is ook compatibel met de dataLayer die door GTM wordt gebruikt, waardoor het mogelijk is om data op dezelfde manier naar bijvoorbeeld Google Analytics te sturen als voorheen.

Resultaat

We hebben bijvoorbeeld Zaraz op onze site geรฏmplementeerd met dezelfde tags die we in Google Tag Manager gebruikten. De prestaties op Google Page Speed Insights verbeterden hierdoor aanzienlijk, met een stijging van 7 punten van 90 naar 97.

Performance 90 punten met Google Tag Manager
Performance GTM
Performance 97 punten met Zaraz
Performance Zaraz

Google Tag Manager server-side

Google biedt een server-side variant van Google Tag Manager die een aantal van dezelfde voordelen biedt als Zaraz. Het opzetten van Google Tag Manager server-side is echter wat complexer en vereist een eigen server om op te draaien. Server side tagging is bij Zaraz de enige mogelijkheid omdat de tags op infrastructuur niveau worden toegevoegd.

Zaraz vs GTM: Datalayer

Voor GTM-gebruikers is het heel gebruikelijk om custom events en pageview events te sturen via de datalayer. Het zou een heel gedoe zijn om dat opnieuw in te richten. Gelukkig kan Zaraz ook met de dataLayer omgaan en kan je op dezelfde manier daarvan gebruikmaken.

De meeste cookie banners zijn gebouwd om om te gaan met Google Tag Manager. Het is vaak prima mogelijk Zaraz te gebruiken alleen behoeft het een wat andere inrichting. Zo gaat Zaraz met Complianz heel samen.

CloudFlare heeft ook een eigen consent mechanisme dat je kan uit CloudFlare kan beheren.

Third-party scripts

Zaraz heeft ingebouwde support voor de Linkedin Insights tag, Google Ads, Facebook pixel e.d. Natuurlijk kan je ook tags toevoegen zoals je dat ook kan bij Google Tag Manager. Het nadeel is alleen dat deze tags niet geoptimaliseerd zijn.

Soms is het mogelijk bestaande tags versnellen door ze via een CloudFlare worker te plaatsen. Het process daarvoor kan wat ingewikkeld zijn. Neem daarom vooral contact met ons op mocht je daar interesse in hebben.

CloudFlare

Het noodzakelijk om de CloudFlare proxy te gebruiken om Zaraz in te schakelen. Je kan met een gratis account gemakkelijk je DNS instellingen migreren om gebruik te maken van CloudFlare.

We zijn sowieso best fan van CloudFlare omdat het beheren van de DNS gemakkelijk maakt maar ook veel andere voordelen zoals:

  • Web Application Firewall
  • Beveiliging tegen DDOS
  • Optimalisatie verkeer
  • CDN (Content Delivery Network)
  • Edge caching
  • Zaraz

Voor de WordPress gebruikers werkt WPRocket ook heel goed samen met CloudFlare waardoor je pagina caching direct super goed geregeld is.

Conclusie Zaraz vs GTM

Zaraz heeft behoorlijk wat voordelen boven GTM maar ook wat nadelen. Wat ons betreft zitten de nadelen voornamelijk in het feit dat er veel meer documentatie te vinden is over GTM. We zijn zelf nog geen situatie tegengekomen waarin we een meting niet met Zaraz hebben kunnen laten plaats vinden.