Google Tag Manager is nog steeds de meest gebruikte tagmanager, en er zijn veel voorbeelden van hoe je die juist moet inrichten. Voor Zaraz is dat af en toe nog een beetje zoeken.

Een van de meest gebruikte cookie-plugins voor WordPress is Complianz.

Zaraz blocking trigger

In zaraz kan je een blocking trigger aanmaken die zorgt ervoor dat je een tag (bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads) niet wordt uitgevoerd als er aan een voorwaarde wordt voldaan. In het geval van Complianz worden er bij accepteren van de voorwaarden om marketing tags uit te voeren een cookie geplaatst ‘cmplz_marketing’ met de waarde allow. Als die cookie niet bestaat dan blokkeren we de uitvoer van de tag.

Je kunt in Zaraz een nieuwe trigger aanmaken bijvoorbeeld ‘Block cpmlz_marketing’ met een rule type ‘Match rule‘. De variabel die we willen testen is de cookie cmplz_marketing. De test die we willen doen is of de waarde niet ‘allow‘ dat kan met de ‘Not matches regex‘ vergelijking en de waarde is ‘^allow$’

Blocking cmplz_marketing in zaraz example

Gebruiken van de blocking trigger

Nu je de blocking trigger hebt kan je die gemakkelijk gebruiken het uitvoeren van een tag. Bij het toevoegen van den tag kan je opgeven welke blocking triggers er zijn dus bijvoorbeeld ‘Blocking cmplz_marketing‘. Waarschijnlijk wil je ook verkeer vanuit je eigen bedrijf uitsluiten wat je ook via zo’n blocking trigger kan doen.

Zaraz met Complianz

Ondanks dat alle documentatie op het moment voornamelijk nog GTM omschrijft is het heel goed mogelijk om met Zaraz bestaande Cookie plugins zoals Complianz te gebruiken. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is dit goed in te richten.